Iets voor 10u kwamen Natacha en ik aan in Oostmalle. We waren de eerste en ging het terrein al wat verkennen. Daarna kwamen de bussen aan met alle andere leerlingen van het Katho. Iedereen werd verdeeld over verschillende groepen zodat alle klassen een beetje bij elkaar zaten en we elkaar op die manier beter leren kennen. Nadat iedereen was aangekomen mochten we naar onze kamer, onze bagage uitpakken. Iets voor de middag gaven de lectoren ons wat uitleg en ze stelden zich elk om beurt op een creatieve manier voor. Daarna mochten we in 2 groepen naar de refter. Na het middagmaal begonnen de sessies. Aan deze sessies heb ik deelgenomen:
→ 1e sessie: Beweging: We hebben allerlei bewegingsspelletjes gedaan waarin we telkens bewegingen moesten maken met ons lichaam, met de ruimte, kracht, … we hebben ook telkens gewerkt met de 4 natuurelementen (vuur, aarde, water en lucht). Op het einde moesten we in een groepje van 4 een natuurelement uitbeelden. Wij hadden het element water en hebben met ons lichaam golven uitgebeeld die eindigden in een draaikolk.
Het boodschap van deze sessie was volgens mij dat je met je lichaam heel veel kan duidelijk maken.
→ 2e sessie: Drama: In deze sessie hebben we ook vooral veel dingen uitgebeeld maar dan meer op basis van gevoelens, gedragingen, … We moesten o.a. in groep een foto uitbeelden of een situatie uitbeelden waarin de ene verlegen was en de andere een pestkop enz… Het was best wel moeilijk om een foto uit te beelden want je moet zorgen dat je gevoelens duidelijk maakt in 1 beeld. Het was een toffe sessie.
→ 3e sessie: Beeld: Bij deze sessie mochten we in groep een kunstwerkje met betekenis maken dat bestond uit natuurelementen. Achteraf werd je kunstwerk voorgesteld aan de groep en gaven we er een woordje uitleg geven. Natacha en ik hadden een slinger van blaadjes gemaakt. De blaadjes werden afgewisseld per kleur, hiermee wouden we duidelijk maken dat er veel verschillende culturen zijn en dat we er moeten voor zorgen dat iedereen het met elkaar kan vinden, maakt niet uit waar je vandaan komt. Tussen elk blad hadden we ook kleine dennenappeltjes samengebonden, dit stond voor het teken samenzijn. Er werd gewerkt met de 7 beeldaspecten: licht, ruimte, lijn, vorm, kleur compositie en textuur.
De andere sessies waren:
→ Muzische taalvaardigheden: bij deze sessie leerde je op verschillende manieren ‘ja’ zeggen. Je leerde de intonatie van je stem ontdekken.
→ Muziek: Tijdens deze sessie mocht je je gevoelens uitten op het ritme van de muziek.
Om 18.00 was het tijd voor het avondmaal. Na het avondmaal kon je deelnemen aan allerlei activiteiten zoals gezelschapsspelletjes, dansen, … Normaal ging er om 23.00u een kampvuur plaatsvinden maar door het slechte weer kon dat niet doorgaan en werd er dus genoten van een gezellig samenzijn binnen.
De 2e dag werden we verwacht om 8.30u voor het ontbijt. Na het ontbijt volgde een sessie met een totaal nieuwe groep. Bij deze sessie moesten we ons “potje natuur” voorstellen. Iedereen van ons groepje moest een voorwerp uit zijn potje kiezen en met de letters van het voorwerp een zin vormen waarin ze hun karakter beschreven. Mijn potje natuur bevatte bolsters, blaadjes, kastanjes, eikels,..:
→ K: ik kan koppig zijn.
A: altijd klaar staan voor anderen.
S: ik kan soms superactief zijn
T: ik ben nogal snel op mijn tenen getrapt.
A: ik ben niet graag alleen
N: ik kan soms naïef zijn door mensen te snel te vertrouwen.
J: ik kan heel jaloers zijn.
E: eerlijkheid vind ik heel belangrijk!
Bij de andere studenten:
- Julie: Hulster
- Florence: Steen
- V….: schors
- Delphine: eikels
- Kimberly: blad
Na dit onderdeel mochten we met de groep een voorwerp uit iemand zijn potje natuur kiezen en daar dan een opdracht bij uitvoeren. Wij kozen voor een bolster en we besloten om daar een gedichtje over te maken:
Liefde is als een bolster…
Het… Begint bij de kleine dingen,
Onverwachts maar toch zo intens.
Liefde is… Leuke dingen samen doen.
Het kan… Stekelig zijn
Maar ook… Teder zijn.
Liefde is… Eerlijk zijn tegen elkaar,
Maar vooral…Respect hebben voor elkaar.
“ Iedereen is een ruwe bolster, het is de binnenkant die telt”
Dit was ook een leuk sessie omdat we opnieuw andere mensen leerden kennen. Je ontdekte ook enkele dingen van elkaar.
Het was een zeer leuk tweedaagse, voor herhaling vatbaar. Na afloop heb ik toch ondervonden dat onze klas dichter bij elkaar staat. In het begin werden er hier en daar kliekjes gevormd maar dat is nu een heel pak beter. Iedereen heeft elkaar zo wat leren kennen en dat heeft onze klassfeer alleen maar bevorderd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten